Entrevista aos achegados de Alfredo Deaño
Entrevista aos achegados de Alfredo Deaño
Neste artigo foron entrevistados dous persoas
moi próximas o filósofo ribadense Alfredo Deaño. En primeiro lugar
entrevistouse o seu amigo Juan Soto Gutiérrez, despois falouse co seu irmán,
Antonio Deaño. Por último, tratouse co profesor de filosofía do instituto de
Ribadeo, Manel Yáñez.
1. ¿Como foi a vida do autor?
Nado en Ribadeo o sete de marzo 1944 e finado en
Madrid en xaneiro do ano 1978 dun infarto, era fillo de Marita Gamallo Fierros,
irma do literato ribadense que lle da nome ó instituto público Ribadeo,
Dionisio Gamallo Fierros. O seu pai foi Alfredo Deaño Viso, era técnico do corpo
de aduanas, primeiramente destinado á aduana de Ribadeo, mais era este traballo
o que provocaba que a familia tivese que mudarse varias veces a onde o
destinaban. Na coñecedísima discoteca de Ribadeo, Rosalar, coñécense Alfredo e
Marita e teñen cinco fillos; María del Carmen, Alfredo, Antonio, Matilde e
Carlos.
Estuda os seus primeiros anos no colexio de
Doña María, en Ribadeo, hasta 1949. En Ourense estivo un ano estudando, e fíxolo
no colexio de párvulos da purísima concepción. Tras este ano volve a Ribadeo e
alí vai o colexio dos irmáns da doutrina cristiá, hasta o ano 1953. Pasa a
estudar en Ferrol. Alí pasa os seus primeiros anos de bacharelato, hasta o ano
1956 no instituto de ensinanza media. Os últimos anos estúdaos no instituto
Jovellanos en Gijon, dende o 1956 hasta 1961. Foi matricula de honra no
preuniversitario, estudando en Gijon e sendo examinado en Oviedo.
Estudou en Oviedo os dous primeiros anos de
carreira, as denominadas “asignaturas comúns”. Dado que a especialización en
filosofía non existía en Oviedo, foise no 1964 a Madrid a finar a carreira. En Madrid
estivo no colexio maior Antonio de Nebrija, onde conectou con algúns dos seus
futuros achegados. Foi premio extraordinario de fin de carreira en Madrid, onde
finaliza os seus estudios no 1966. Entre los estudios en Oviedo e os cursados
en Madrid, foron 24 matriculas y 6 sobresalientes as que sacou. Gano varios
premios en concursos literarios en su etapa en Oviedo de poesía y teatro.
Ao acabar os seus estudos comezou a traballar
como profesor axudante de clases practicas en Madrid, na cátedra de Leopoldo
Eulogio Palacios. Estivo un ano nada mais como axudante en Madrid. Impartiu
clase de fundamentos de filosofía na facultade de políticas, económicas e
sociais. Traballo en la revista de occidente, chegando a dirixir algún número
sobre lóxica.
Traballou tamén en El Pais como asesor e en
certas editoriais, a editorial Tauros entre elas. No ano 1975 consigue a praza
de adxunto. No ano 1968, o ano en que presenta a súa tese doutoral, “lógica
simbólica y lógica del lenguaje ordinario”, crease a universidade autónoma de Madrid,
onde se traslada, e onde imparte lóxica matemática, entrando a traballar no
departamento de Carlos París. Casase coa ex-ministra de educación, ministra
durante o goberno de Zapatero, no ano 1973 e ten un fillo no ano 1977. A súa
muller, Mercedes Cabrera, é catedrática na facultade de ciencias politizas de Madrid,
e como se sinalou, foi ministra de educación e tamén, como o seu marido,
publicou varios libros.
2. ¿En que contexto e de que
maneira xorderon as súas obras?
A súa primeira publicación foi a súa tese de
licenciatura, a cal, versaba a cerca de “el sofista” de Platón, que se publicou
no ano 1970. Na súa época traballando no departamento de Carlos París comeza a
interesarse polo “tractatus logico-philosophicus” de Witgenstein, a pesar de
non ser capaz, pola súa repentina morte, de publicar unha obra en torno os seus
intereses por este autor e a súa obra. No ano 1974 publica “introducción a la
lógica formal (lógica de enunciados y lógica de predicados)”.
Con carácter póstumo publicáronse dúas obras súas,
editadas polo seu achegado amigo, e tamén filósofo, Javier Muguerza (na súa maioría).
Alfredo tiña preparada una memoria en torno as súas oposicións. Un destes
libros póstumos xira a redor desta memoria, tratase de “las concepciones de la
logica”, publicado no ano 1980.
No ano 1984 publicase un compendio de textos
de carácter filosófico que preparaba para a publicación, pero non chegou a
publicar, “el resto no es silencio. Escritos filosóficos”, titulo que xorde das
ultimas palabras de Hamlet, “el resto es silencio”, que fan referencia a que
todo o non contado xa non se contaría. Con este título pretendese reivindicar
que o non publicado por Deaño, non quedaría sen publicar
Levou a cabo unha serie de traducións, de
Lewis Carrol traduciu o castelán “el juego de la logica” no ano 1972 e
“estudios de la logica y psicología”, no ano 1972 tamén o castelán. No caso da
primeira tradución esta editada e traducido por el, cunha introduccion propia.
No caso do segundo son el e Juan del Val os que editan e traducen a obra.
Por último, sábese que escribiu polo menos
dous relatos non publicados, aínda que enviados a concursos literarios, e
certos poemas que si publicou nalgún caso e que, coma os relatos, mandou a
certames literarios, os cales gañou en moitas das ocasións. Pola contra, estes
eran escritos unicamente como divertimento e como practica para o coidado do
seu estilo e da súa calidade lingüística.
3. ¿Que personaxes supuxeron
unha influencia no pensar do filósofo?
En primeiro lugar, foi crucial o seu primeiro
contacto co absolutamente recoñecido Gustavo Bueno, cando Deaño viaxa a Oviedo
no ano 1961 e coinciden nunhas clases maxistrais impartidas por Bueno. Polo tanto
o filosofo e profesor de seu determinante para o desenvolvemento de este autor
é Gustavo Bueno, tanto en vocación como en formación e crucial para Deaño. Foi
o máis destacado alumno do recoñecido filosofo, aínda que so fose o seu alumno
nos dous anos de período como estudante de filosofía na universidade ovetense.
En canto a lóxica se refire, foi alumno do Catedrático
Leopoldo Eulogio Palacios, durísimo profesor que suspendía a case tódolos seus
alumnos, e cuxa unica matricula foi unha das 24 matriculas que Alfredo Deaño
obtivo na súa carreira. Este profesor se previa como o que sería o mentor de
Deaño, mais se distanciaron dadas as súas diferentes ideoloxías.
O seu amigo Javier Mugerza supuxo para Deaño
de importante influencia, mais neste caso non so e influinte Muguerza sobre
Deaño, senón que Deaño inflúe tamén nel. Esta influenzación foi a causa da cercanía
entre eles, mais que das obras deles. O seu profesor Ferrater Mora, de quen foi
intenso lector, supón tamén de influencia para este autor, neste caso si se
debe maiormente a súa obra. Ferrater foi catedrático de ética na universidade
complutense de Madrid.
Influencia puramente intelectual e
Witgenstein, e o seu “tractatus logico-philosophicus”, o cal foi fundamental
para o estudo da lóxica e a filosofía da linguaxe, tanto en xeral como no caso
de Deaño. Estes dous campos foron os temas esenciais no pensamento filosófico
de Alfredo Deaño, que neste sentido conecta profundamente con Witgenstein e con
dita obra.
É a obra deste autor, a de Witgenstein, pola
que se decantaba e que estudou máis profundamente nos últimos anos da súa vida.
Era gran admirador das novelas de “Alicia en el pais de las maravillas” e
“Alicia a través del espejo”, obras co fascinaban por chegar á destrución do
convencional a través da redución ao absurdo. A lóxica e o tratamento que se
fai da linguaxe destas obras, dado que lle interesaba moitísimo a lóxica da
linguaxe ordinaria, a isto debese ese gusto polas obras de Carrol, xa que expón
ese tema, inda que sexa de maneira transversal.
4. ¿Cal foi a influencia de
Deaño sobre a filosofía que o segue?
Dado que toda a súa filosofía xorde dentro
dunha envellecida filosofía obcecada no historicismo, polo que o seu posicionamento
é revolucionario. De feito, sendo profesor axudante do catedrático Leopoldo
Eulogio Palacios, cando Deaño impartía clase da lóxica matemática, tiña que
preparar dúas clases para que, cando o catedrático entrase, facer coma se
levase todo o tempo impartindo lóxica aristotélica pois o seu superior non quería
impartir outra.
Dentro de España e fora é un manual amplamente
utilizado. Gran cantidade dos estudos de lóxica que a dia de hoxe se fan en
España, ven o seu camiño aberto pola obra de Deaño, dado que esta e a que abre
o paso a lóxica matemática. É por isto polo que esta será o deberá ser
imprescindible para todo quen pretenda adentrarse na lóxica moderna en España.
5. ¿Como era o estilo do autor a
hora de redactar?
O seu estilo era dunha gran claridade
expositiva, e sole considerarse un manual moi didáctico. Neste autor xuntábanse
dúas persoas, falando metaforicamente, o filosofo e o lector, lector
fundamentalmente de narrativa. Isto axúdalle a escribir cunha gran claridade
expositiva, aunada a unha ampla facilidade sintáctica. Fronte aos abstrusos e escuros
filósofos que escriben con dureza para despegar a filosofía das xentes menos
eruditas, Deaño apoiaba con forza a afirmación do ilustre Ortega e Gasset, “la
claridad es la cortesía del filosofo”.
Ademais dado o seu gusto por escribir, movéndose
en tódolos ámbitos literarios, e o facelo coa intención de mellorar a súa
escrita e o seu estilo, consigue o seu propósito de escribir un manual de lóxica
máis facilmente lexible que os usuais.
6. ¿En que ideoloxía se
encadraba o escritor?
A súa ideoloxía, a pesar de considerarse, pola
época na que se encadraba, marxista, o propio Deaño foi critico con esta corrente.
Actualmente, sería probablemente considerado coma un social demócrata, de feito,
encadrábase nas orbitas do PSOE da época. Era considerado un “rojo” e esta ideoloxía
foi a que o distanciou de Leopoldo Eulogio Palacios, quen posuía unha ideoloxía
moito mais tradicional e dereitista.
Autor: Ana Antelo Nieto, Gonzalo Gegunde Vecino, Alejandra Gradaille Galego
Comentarios
Publicar un comentario